zaterdag 6 maart 2010

Geachte gelijke (lees: dromer/utopist/fantast),

Over onze vorige blog hebben we nagedacht. Hoewel we vonden dat het vreemd was dat het nog steeds speciaal is dat vrouwen een topfunctie beklimmen, gebeurt het wel. Daarbij komt dat vrouwen hun eigen identiteit en waardige plaats in de samenleving hebben verworven.
Immers: de vrouw wordt niet meer gezien als de vrouw van 50 jaar geleden en de man wordt ook niet meer gezien als de man van 50 jaar geleden. Nee, we hebben een ontwikkeling doorgemaakt: vrouwen en mannen zijn gelijk.

Een logische conclusie zou kunnen zijn: 'Iedereen is gelijk'. Onzin, nonsens, BELACHELIJK! Mannen en vrouwen worden in de maatschappij nu bijna altijd als gelijken aan elkaar gesteld. Immers: na, of eigenlijk tijdens, de derde golf van het feminisme krijgen vrouwen een eigen identiteit. Sterker nog, zijn de rollen niet helemaal omgedraaid? De papa-dagen worden een veel voorkomend verschijnsel, vaders krijgen ouderschapsverlof, doen het huishouden, ze koken, brengen de kinderen naar school, terwijl vrouwen carrière maken. Zo denkt het gouden cabaretduo Veldhuis en Kemper, in hun nieuwste voorstelling: 'We moeten praten' (echt een aanrader, overigens), er ook over. Het liedje 'inconvenient trut' is hier een mooi voorbeeld van:

“ We gave them what they wanted, It's an inconvenient truth
We zijn veranderd, no one wondered
Dankzij Oprah, docter Ruth. After years and years of fighting
They have won and set us back. De man werd half vrouw
Somewhere, some how, verruilden we van plek.
I want my manhood back”

Duidelijk, klaar, punt uit: De rollen zijn omgedraaid, volgens Veldhuis en Kemper.

Nee, zegt Pindakaas, de rollen zijn nog niet omgedraaid. Nóg niet, welteverstaan. In de hedendaagse maatschappij zijn vrouwen en mannen zijn gelijkwaardig aan elkaar. Want is het bovenstaande niet ietwat extreem? Er zijn toch ook nog vrouwen die het huishouden doen? En is het niet zo dat veel vrouwen bijvoorbeeld nog steeds de achternaam van hun man aannemen? Gelijkwaardig dus. Of nog beter: gelijk. Iedereen is gelijk. Toch? Maar is dit wel zo? Is iedereen nu gelijkwaardig? Of zitten er nog veel haken en ogen aan deze veel gebruikte leus?

Iedereen gelijk? Onzin, wat Pindakaas betreft. Worden er niet dagelijks mensen als ongelijken gezien vanwege hun seksuele geaardheid? Jawel, we hebben het hier over homo's. Immers: Was het niet vorige maand nog dat een homoseksuele prins carnaval een communie geweigerd werd? De pastoor weigerde hem deze omdat hij homoseksueel is. Prins carnaval kreeg wel een mogelijkheid om alsnog zijn communie te krijgen: “Na elke misstap kan en moet iedere gelovige zich eerst met een oprechte biecht met God verzoenen wil hij of zij toetreden tot de tafel des Heren.” Discriminatie van homo's dus?

En: was het niet afgelopen week dat de Partij voor de Vrijheid de grote winnaar van Almere werd, tijdens de gemeenteraadverkiezingen? De partij die staat voor: “ Geen medische zorg voor illegalen behoudens spoedeisende hulp”, “Verbod hoofddoekjes in publieke functies”, “Uitvoering motie-Wilders inzake burka-verbod in openbare ruimte”, “Afschaffen stemrecht gemeenteraden voor niet-Nederlanders” en “Nieuw artikel 1 van de Grondwet: christelijk/joods/humanistische cultuur moet in Nederland dominant blijven” (www.pvv.nl). Discriminatie van niet-Nederlanders, en dan met name moslims, toch?

Dus: wat Pindakaas betreft: Mannen en vrouwen zijn, tot op zekere hoogte gelijk. Maar dit betekent nog lang niet dat iedereen gelijk is. Er wordt wat afgediscrimineerd in de hedendaagse samenleving en de leus: 'Iedereen is gelijk' blijft, in ieder geval voor de komende decennia, één grote utopie.

Nog een smeuïge dag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten